ویرایش فایل rtl.css

ویرایش فایل rtl.css

سلام خدمت دوستان و کاربران عزیز وردپرس سیتی امروز هم درخدمت شما هستیم با یه مطلب دیگه.خیلی از کاربران دیدگاه قرار میدند که میخواند فونت های قالبشون را تغییر بدند ویاتغییراتی توی قالبهاشون قرار بدند ماهم بهشون میگیم باید ویرایش فایل rtl.css یا style.css را انجام دهید البته این مطلبی که براتون قرار میدم نحوه آشنایی با اون هستش که این موارد را از وب سایت اصلی وردپرس و مستندات خود وردپرس براتون قرار داده شده.امیدوارم بتونین از اون ها استفاده کنید.

ویرایش فایل rtl.css

ویرایش فایل rtl.css

چگونگی ساخت فایل rtl.css

اگر با سرویس wordpress.com کار کرده باشید می دونید که با انتخاب زبان فارسی قسمت مدیریت و قالب های آن علاوه بر فارسی شدن از راست به چپ به نمایش در می آید. سوالی که اینجا پیش میاد اینه که آیا این سرویس دهنده برای زبان هایی مثل فارسی یک پوسته کاملا جدا که از راست به چپ باشه قرار داده؟ . جواب این سوال استفاده از فایل rtl.css هست.

ویرایش فایل rtl.css

زبان هایی مثل فارسی و عربی از سمت راست به چپ نوشته می شوند ( عکس زبان هایی مثل انگلیسی و آلمانی ) بنابراین برای این کار باید در فایل CSS آنها دست برد.به وسیله این قابلیت علاوه بر فایل CSS اصلی یک فایل RTL که در اون تنظیمات مربوط به راست به چپ نوشته شده است در وردپرس قرار می گیره. زمانی که کاربری یکی از زبان های راست به چپ مثلا فارسی رو انتخاب می کنه وردپرس پس از فایل CSS اصلی فایل RTL را در صورت وجود بارگذاری می کند بنابراین بدون اینکه تغییری در فایل اصلی داده بشه محیط از راست به چپ به نمایش در می آید.

به این نکته توجه داشته باشید که ما در این مطلب قصد نداریم نحوه کامل ساخت رو آموزش بدیم. هدف ما آشنا کردن شما با مکانیزم این فایل و چگونگی نوشتن آن هست . بنابراین شما برای ساخت این فایل باید آشنایی به زبان CSS داشته باشید.

مکانیزم فایل rtl.css

همونطور که در مقدمه اشاره کردیم هنگام انتخاب زبان های راست به چپ وردپرس به دنبال فایل RTL می گرده و در صورت وجود اونو بعد از فایل CSS اصلی بارگذاری می کند.نحوه ساخت این فایل بسیار راحت هست . ابتدا برنامه ویرایش متن خودتون رو باز کنید و یک فایل با نام rtl.css کنار فایل style.css در پوشه پوسته خود بسازید.

فایل ساخته شده را باز کنید و تغییراتی که برای RTL شدن یک پوسته لازم هست رو با همان کلاس و آی دی در فایل rtl.css وارد کنید. بطور مثال برای RTL کردن یک پوسته نیاز هست قسمت body آنرا rtl کرد . در این مثال قسمت body ما کد های زیر را دارد :

body{
	letter-spacing: 2px;
        padding: 0;
	margin: 0;
	color: #3d3d3d;
	font-family: verdana;
	font-size: 9pt;
	background: url(images/bg.gif) no-repeat top fixed;
	}

حالا برای اضافه کردن مثلا دستور direction: rtl; کافیست این دستور را مثل شکل زیر در فایل rtl.css وارد کنیم :

body{
        direction: rtl;
	}

مشاهده می کنید که ما در اینجا دیگر دستورات رو وارد نکردیم چون اونها قبل از این فایل بارگذاری می شوند.

ویرایش فایل rtl.css

اما ممکنه اینجا سوالی پیش بیاد که مثلا در این مثال ما فونت verdana برای فارسی زیاد جالب نیست . ما می خواهیم از فونت tahoma استفاده کنیم . چطور این کار امکان پذیر است ؟کافیست شما دستور font-family را وارد کرده و مقدار های مورد نظرتون رو در فایل rtl.css بنویسید. چون این فایل بعد از فایل اصلی بارگذاری می شود بنابراین دستور قبلی بطور خودکار خنثی می شود. یعنی در اینجا مثال ما می شود :

body{
        direction: rtl;
	font-family: tahoma;
	}

سوال بعدی : چطور می شود یک عبارت را حذف کرد. مثلا در این مثال ما عبارت letter-spacing: 2px; وجود دارد و با توجه به اینکه مرورگر اپرا در زبان فارسی با این دستور مشکل دارد من می خواهم این دستور رو حذف کنم. راه حل چیست ؟

راه حل ساده است. کافیست شما در فایل rtl.css اون عبارت را نوشته و مقدار آنرا برابر با ۰ قرار دهید. در مثال ما بدین صورت می شه :

body{
        direction: rtl;
	font-family: tahoma;
	letter-spacing: 0px;
	}

نحوه ساخت یک فایل rtl.css بدین شکل بود البته این فقط یه آموزشی کلی بود که شمارا با ویرایش فایل rtl.css آشنا کنم در مطالبی بعدی هم به ویرایش فونت ها میپردازیم.امیدوارم که از مطالبی که قرار داده شده استفاده کافی ولازم را برده باشید.

مطالب مشابه

قوانین ارسال دیدگاه در وردپرس سیتی

  • ارسال دیدگاه نامرتبط با هر پست مجاز نیست.
  • هرگونه فعالیت تبلیغاتی در بخش دیدگاه‌ها ممنوع است.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.
  • هرگونه بی‌احترامی به کاربران، مدیران یا اشخصا حقیقی و حقوقی دیگر ممنوع است.
  • زبان اصلی وردپرس سیتی فارسی است؛ لطفا در هنگام ارسال مطالب از زبان فارسی استفاده کنید.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

  1. negin گفته؛
    ۰۱:۱۳ ۱۳۹۷/۰۶/۰۶

    سلام من میخوام تغییراتی در فایل css افزونه وردپرسم بدم و وقتی مثلا رنگ منو رو عوض میکنم و اون فایل cssرو ذخیده میکنم تغییرات اعمال نمیشه چرا؟
    من این کارو در کد اصلی افزونه انجام میدم

    • سید وحید جاویدان گفته؛
      ۱۱:۱۴ ۱۳۹۷/۰۶/۱۰

      با سلام
      چرا تغییرات را در افزونه اعمال میکنید؟ برای این تغییرات اول باید فایل rtl را بسازید و در روت قالب قرار دهید و تغییرات مد نظر خود را اعمال کنید

  2. هتل های مشهد گفته؛
    ۱۸:۴۶ ۱۳۹۳/۱۲/۱۹

    خیلی ممنون دستتون درد نکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0