علت یبوست شدید چیست ؟ 

انسان ها برای رفع نیاز بدن خود روزانه مواد غذایی مصرف می ‌کند این مواد از دهان وارد شده و سپس به معده می ‌رود و از آنجا وارد روده کوچک و روده بزرگ شده و سپس تخلیه می ‌گردد . یبوست و علت یبوست شدید چیست ؟

به ‌طور معمول باید هر روز تا ۳ بار یا حداقل هر سه روز ، یک بار ، روده‌ های شما تخلیه شود . چنانچه این عمل با خشکی و به‌ سختی انجام شود به آن یبوست می ‌گویند . در این مطلب می ‌خواهیم علت یبوست چیست را بررسی کنیم ؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید .

همه ما میدانیم که بعد از چند روز یبوست شدید باید عمل تنقیه انجام شود در غیر این صورت ممکن است به روده ها آسیب جدی وارد شود . تنقیه در منزل با بهترین تجهیزات و پرستاران مجرب را با ما تجربه کنید .

علت یبوست شدید چیست ؟

یبوست چیست ؟

یبوست یکی از مشکلات شایع و بیماریهای دستگاه گوارش است که در آن حرکت روده سخت ‌تر می ‌شود و گاهی ممکن است یک بیماری گوارشی باعث بروز آن شود . دستگاه گوارش از دهان شروع شده و به مقعد ختم می‌ شود . همچنین مسئولیت هضم و جذب مواد مغذی و دفع مواد زائد را بر عهده دارد . روده بزرگ در انتهای دستگاه گوارش قرار دارد ، در روده بزرگ آب از مواد هضم شده جذب می ‌شود و مدفوع از حالت مایع به جامد تغییر پیدا می‌ کند .

هر چه مواد هضم شده مدت زمان طولانی ‌تری در روده بزرگ بمانند ، به دلیل جذب آب توسط روده ، مدفوع سفت‌ تر می ‌شود و یبوست به وجود می ‌آید . نیاز به دفع مدفوع در هر فرد متفاوت است . مثلا بعضی افراد ممکن است روزانه ۳ بار احساس نیاز به دفع داشته باشند ، در حالی که بعضی افراد ممکن است چند بار در هفته دفع مدفوع داشته باشند . درصورتی ‌که بیش از ۳ روز شکمتان کار نکند ، مدفوع سفت شده و در دفع آن مشکل به وجود می ‌آید .

کلیک کنید : ویزیت متخصص عفونی در منزل

علت ایجاد یبوست

یبوست دلایل و علت های مختلفی می تواند داشته باشد که در ادامه به بررسی برخی از آنها می پردازیم :

عدم تحرک کافی

افرادی که تحرک کافی دارند و به طور منظم ورزش می کنند معمولاً دچار یبوست نمی شوند . اساساً روده بزرگ به فعالیت پاسخ می دهد . توان عضلانی خوب به طور کلی برای حرکات منظم روده مهم است ، بنابراین عضلات دیواره شکم و دیافراگم همگی نقش مهمی در روند اجابت مزاج دارند . اگر این ماهیچه ها ضعیف باشند به خوبی کار نمی کنند و نمی توانند عمل دفع را به خوبی انجام دهند . بنابراین در برخی موارد عدم تحرک کافی را می توان علت یبوست دانست .

عمل جراحی

معمولا پس از عمل‌ های جراحی مخصوصا انجام جراحی در ناحیه شکم , یبوست ایجاد می‌ شود اما موقت بوده و با گذشت زمان کوتاهی بهبود میابد .

کمبود مایعات

بدن انسان روزانه به ۶ تا ۸ لیوان آب نیاز دارد . مصرف این مقدار آب برای کل سیستم بدن ، خصوصا سیستم کلیوی و گوارشی ضروری است ، زیرا بدون وجود مایعات در رژیم غذایی ، دستگاه گوارش دچار مشکل یبوست می‌ شود . لازم به ذکر است که این مقدار مایعات حتما نباید آب باشد . آب میوه ها و تمام مایعات مصرفی در طول روز بر همین حساب است .

علت یبوست شدید

انجام خدمات ویزیت در منزل

سایر دلایل

نداشتن خواب کافی ، مصرف کم میوه و سبزیجات (فیبرها) ، مصرف زیاد کافئین ، افزایش سن ، استرس ، چاقی ، اختلالات هورمونی ، مصرف بیش از حد ملین ها (منجر به تنبلی روده می شود) ، مصرف بعضی از دارو ها (مانند دارو های فشارخون بالا ، دارو های آنتی اسید ، آهن ، دارو های ضد افسردگی و…) ، قرص آهن ، مواد افیونی ( مسکن های مخدر دار )  غیره .

مطالب مشابه

قوانین ارسال دیدگاه در وردپرس سیتی

  • ارسال دیدگاه نامرتبط با هر پست مجاز نیست.
  • هرگونه فعالیت تبلیغاتی در بخش دیدگاه‌ها ممنوع است.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.
  • هرگونه بی‌احترامی به کاربران، مدیران یا اشخصا حقیقی و حقوقی دیگر ممنوع است.
  • زبان اصلی وردپرس سیتی فارسی است؛ لطفا در هنگام ارسال مطالب از زبان فارسی استفاده کنید.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0