کاربرد سرور ابری چیست و هر یک از انواع سرور ابری چه مزایایی دارند؟

سرور ابری، پیشرفتی ارزشمند و مفید در دنیای تکنولوژی است که نقش عمده‌ای در توسعه کسب‌وکارها و پلتفرم‌های آنلاین ایفا می‌کند. در این مطلب به‌طور کامل توضیح می‌دهیم که سرور ابری چه تعریفی دارد؟ کاربرد سرور ابری چیست و به‌واسطه ارایه چه مزایا و ویژگی‌های منحصربه‌فردی، با چنین استقبال گسترده‌ای مواجه شده است.

کاربرد سرور ابری چیست

سرور ابری یا Cloud Server چیست؟

سرور ابری یا به‌عبارتی کلاد سرور (Cloud Server)، یک سرور مجازی‌سازی شده است، که کاربران می‌توانند از راه‌دور و از طریق شبکه (معمولن اینترنت)، به منابع آن دسترسی داشته باشند. زیرساخت سرور ابری، گروهی از سرورهای سخت‌افزاری هستند که در موقعیت‌های مختلف جغرافیایی توزیع‌شده و به‌شکل یک سیستم یکپارچه عمل می‌کنند. این مدل زیرساخت، منجر به قدرت بالای سرورهای ابری در پردازش‌های پیچیده یا ذخیره‌سازی اطلاعات می‌شود و سرور ابری را به یکی از بهترین گزینه‌های میزبانی وب تبدیل می‌کند. برخلاف سرور مجازی که منابع آن، تنها از یک سرور فیزیکی تامین می‌شود، سرور ابری در محیط رایانش ابری، که مجموعه‌ای از سرورهای فیزیکی متصل به‌هم هستند، ارایه می‌شود و محدودیت‌های منابع استفاده از یک سرور خاص را از بین می‌برد.

انواع سرور ابری

در حالت کلی، سرورهای ابری در سه نوع رایج ارایه می‌شوند و کاربرد سرور ابری با توجه به نوع آن برای سازمان‌ها و کسب‌وکارها متفاوت است. در ادامه سه نوع از سرورهای ابری را باهم بررسی می‌کنیم.

سرور ابری عمومی (Public Cloud Server)

مدل خدمات سرور ابری عمومی مبتنی بر وب است و در آن شرکت ارایه‌دهنده میزبانی، منابع مشترک مانند فضای ذخیره‌سازی، نرم‌افزارها و سرورها را به مشتریان ارایه می‌دهد. در سرور ابری عمومی، مشتریان مختلف از یک مجموعه زیرساخت مشترک استفاده می‌کنند و از طریق اینترنت به آن دسترسی دارند. ابر عمومی، گزینه‌ای بسیار مقرون‌به‌صرفه است، زیرا مشتری فقط به‌اندازه میزان استفاده از منابع هزینه پرداخت می‌کند.

سرور ابری خصوصی (Private Cloud Server)

سرور ابری خصوصی یک زیرساخت و محیط محاسباتی تک‌کاربره است. به‌این معنی که همه‌ی منابع ابر خصوصی، فقط در اختیار یک سازمان قرار داشته و با کاربران دیگر به‌اشتراک گذاشته نمی‌شود. در این سرویس، سازمان مدیریت کامل سرور ابری را در اختیار دارد و منابع ابر خصوصی را می‌تواند به روش‌های مختلفی میزبانی و مدیریت کند.

 

سرور ابری ترکیبی (Hybrid Cloud Server)

یک سرور ابر ترکیبی، یک محیط محاسباتی است که ویژگی ابرهای خصوصی (یک مرکز داده در محل سازمان) و ابر عمومی را ترکیب کرده و به سازمان‌ اجازه می‌دهد تا انتخاب کند که هر کدام از داده‌ها و برنامه‌ها در کدام ابر ذخیره شوند.

کاربرد انواع سرور ابری

انواع سرورهای ابری (عمومی، خصوصی، ترکیبی) براساس ویژگی‌های منحصر به‌فردی که دارند می‌توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند.

برای مثال سرویس سرور ابری عمومی توسط شرکت ارایه‌دهنده سرویس، میزبانی می‌شود و بنابراین نیاز سازمان به تخصص فنی و هزینه‌های مدیریت و نگهداری سرور به حداقل می‌رساند. سرور ابری عمومی، مقیاس‌پذیری بسیار بالایی دارد و تامین منابع مورد نیاز، به‌آسانی و بسیار سریع امکان‌پذیر است. هم‌چنین این سرور، سرویسی مقرون به‌صرفه است زیرا مشتریان فقط به‌میزان استفاده از منابع، هزینه پرداخت می‌کنند. درحالی‌که سرور ابری خصوصی، برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی که امنیت اطلاعات و داده‌ها، اولویت و اهمیت بسیاری دارد، گزینه مناسبی است. زیرا نگهداری و مدیریت کامل سرور به‌شکل داخل سازمانی انجام می‌شود. سرورهای ابری خصوصی، بالاترین سطح دسترسی، کنترل و سفارشی‌سازی را در اختیار سازمان قرار می‌دهند. هم‌چنین سازمان‌هایی که از قبل زیرساخت سخت‌افزاری مناسبی دارند، می‌توانند در کنار استفاده از سرورهای فیزیکی‌ خود، سرور ابری خصوصی‌شان را راه‌اندازی کنند. البته توجه داشته باشید راه‌اندازی و مدیریت سرور خصوصی در داخل سازمان، به تیم متخصص و نظارت شبانه‌روزی نیاز دارد و به‌مراتب نسبت به دیگر سرورهای میزبانی، هزینه‌های بیش‌تری را به کسب‌وکارها تحمیل می‌کند.

کاربرد یا مزیت اصلی سرور ابری ترکیبی یا هیبریدی چابکی است. زمانی‌که توسعه‌ی سریع مطرح است، سرویس ابری ترکیبی با ترکیب ویژگی‌های مثبت ابر خصوصی و ابر عمومی، بسیار قدرتمند عمل می‌کند. این نوع سرور انعطاف‌پذیری و آزادی‌عمل بیش‌تری را به نسبت به دیگر سرورهای ابری، دراختیار شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار می‌دهد.

مزایای سرور ابری

سرورهای ابری مزایای بسیاری دارند، که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «مقیاس‌پذیری»، «دسترسی بالا»، «دسترسی از راه دور» اشاره کرد که در ادامه هریک را به اختصار شرح می‌دهیم.

مقیاس‌پذیری

سرور ابری، به ابری که از شبکه‌ی‌ سرورهای متعدد و قدرتمند تشکیل شده است، متصل می‌شود. بنابراین شما می‌توانید متناسب با نیاز سازمان یا کسب‌وکارتان و بدون نگرانی از محدودیت‌های زیرساخت‌ سخت‌افزاری، منابع سرورتان را افزایش دهید و درصورت رفع نیاز، دوباره به حالت قبل برگردانید. انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری بالای سرورهای ابری، این امکان را به‌ شما می‌دهد که به‌سرعت و تنها با چند کلیک ساده، حتا بدون نیاز به ری‌استارت سرور، منابع سرورتان را کاهش یا افزایش دهید.

دسترس‌پذیری بالا

سرورهای ابری در بین تمامی سرورهای رایج، بیش‌ترین میزان دسترس‌پذیری را فراهم می‌کند. چراکه این سرورها روی چندین سرور فیزیکی راه‌اندازی می‌شوند و اگر یکی از سرورهای میزبانی دچار خرابی یا اختلال شود، زیرساخت سرور ابری با کمک رکورد SRV، منابع دیگر سرورهای متصل در شبکه ابری را برای استفاده جایگزین می‌کند.
توضیح کامل درباره‌ی این‌که رکورد SRV چیست؟ و چگونه کار می‌کند را می‌توانید در صفحه اختصاصی‌اش مطالعه کنید.

قیمت مقرون‌به‌صرفه

میزبانی ابری معمولن به‌شکل سرویس (SaaS) ارایه می‌شود و مسوولیت تامین، نگهداری و مدیریت زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز، بر عهده شرکت ارایه‌دهنده سرور ابری است. هم‌چنین در سرور ابری عمومی، هزینه معمولن به‌شکل “Pay As You Go” محاسبه می‌شود و شرکت‌ها می‌توانند هر زمان که نیاز داشته باشند، منابع سرور را افزایش و یا کاهش دهند و در هرحالت، فقط به‌میزان منابع مصرفی‌شان، هزینه پرداخت کنند.

امکان دسترسی و همکاری از راه‌دور

هنگامی که نگهداری داده‌ها و برنامه‌ها به سیستم‌های واقع در یک مکان محدود شوند، دسترسی به داده‌ها و اطلاعات نیز با محدودیت‌های زمانی و مکانی همراه می‌شوند. در حالی‌که در سرور ابری، داده‌ها و نرم‌افزارها همیشه و از هرکجای دنیا دردسترس هستند. هر کاربری با مجوزهای مورد‌ نیاز و یک دستگاه متصل به اینترنت، می‌تواند به داده‌های ذخیره‌شده در سرور ابری سازمان، دسترسی داشته باشد. این ویژگی، با ارایه فرصت دسترسی مداوم به داده‌ها و نرم‌افزارها، همکاری بدون هیچ‌گونه محدودیت زمانی و جغرافیایی را امکان‌پذیر می‌کند.

راه‌اندازی سرور ابری چگونه است

سرورهای ابری، معمولن در مدت چند دقیقه راه‌اندازی می‌شوند و ازطریق کنترل‌پنل یا API، می‌توانید آن‌ها را مدیریت کنید. خرید سرور ابری از سایت ابر آروان به‌سادگی چند کلیک و در کم‌تر از چند دقیقه انجام می‌شود. برای این کار کافی است شما موقعیت جغرافیایی دیتاسنتر را تعیین و سیستم‌عامل مورد نظرتان را انتخاب کنید، و در پایان با تعیین میزان منابع مورد نیاز، سرور ابری خود را در اختیار بگیرید.

جمع‌بندی

سرورهای ابری در مدت زمان بسیار کوتاه پس از عرضه توانسته‌اند توجه بسیاری از مدیران سازمان‌ها و کسب‌وکارها را به خود جلب کنند. انواع مختلف سرور ابری با ارایه ویژگی‌های متعدد و منحصربه‌فرد توانسته‌اند با توجه به اولویت‌ها و نیازهای متفاوت سازمان‌ها، پاسخ‌گوی نیازهای‌شان باشند.

استفاده از سرویس سرور ابری عمومی، به سازمان‌ها و کسب‌وکارهای کوچک‌تر کمک می‌کند، بدون نیاز به استخدام یک تیم متخصص فنی، از به‌روزترین فناوری‌ها و نرم‌افزارهای امنیتی بهره‌مند شوند و بدون هیچ‌گونه نگرانی درباره تامین و نگهداری منابع مورد نیاز، با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه، از سرویسی با دسترس‌پذیری و امنیتی بالا استفاده کنند.

مطالب مشابه

قوانین ارسال دیدگاه در وردپرس سیتی

  • ارسال دیدگاه نامرتبط با هر پست مجاز نیست.
  • هرگونه فعالیت تبلیغاتی در بخش دیدگاه‌ها ممنوع است.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.
  • هرگونه بی‌احترامی به کاربران، مدیران یا اشخصا حقیقی و حقوقی دیگر ممنوع است.
  • زبان اصلی وردپرس سیتی فارسی است؛ لطفا در هنگام ارسال مطالب از زبان فارسی استفاده کنید.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0