چگونه خطای داخلی سرور را در وردپرس حل کنیم؟

دسته بندی :آموزش های کاربردی وردپرس 18 شهریور 1393 شریف 2455

چگونه خطای داخلی سرور را در وردپرس حل کنیم؟

5226.clip_image002_thumb_6114EAF6

حتما تا به حال در حال مرور وب با اخطار HTTP 500 یعنی خطای داخلی سرور مواجه شدید، ولی وقتی این اتفاق برای سایت وردپرسیتان بیافتد چگونه باید مشکل را برطرف کرد؟ با ما باشید تا در اینجا با علت ‌های وقوع این خطا و شیوه‌های رفع آن آشنا شویم.

چرا خطای داخلی سرور در وردپرس اتفاق می‌افتد؟

اخطار داخلی سرور مختص وردپرس نیست و با هرچیزی که بر روی سرور اجرا می‌شود، ممکن است رخ دهد. اما در وردپرس معمولا به خاطر افزونه‌ها و توابع پوسته رخ می‌دهد یا با فایل خراب htaccess و محدودیت حافظه php. بعضی موارد با این خطا فقط موقع دسترسی به پنل مدیریتی مواجه می‌شوید در حالی که بقیه سایت به خوبی در حال کار کردن است. در ادامه راه حل‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

جستجو برای فایل .htaccess خراب

اولین مشکلی که برای برطرف کردن خطای داخلی سرور باید بررسی کنید یک فایل htaccess خراب است. که اینکار را می‌توانید با تغییر نام این فایل انجام دهید برای این کار با یک نرم افزار مدیریت FTP مثل filezilla وارد سایت شوید ودر پوشه‌ای که فایل های wp-content و wp-admin و wp-includes قرار دارد فایل htaccess را به نامی دیگر مثل .htacces_old تغییر دهید با این تغییر نام سرور دیگر به این فایل خراب، دسترسی ندارد چرا که از روی نام آنرا می‌یابد و در صورتی که سایت شما بعد از تغییر نام درست کار کرد مشکل از این فایل بوده و فقط برای ساخت دوباره این فایل به تنظیمات -> پیوند‌های یکتا رفته و دکمه ذخیره را بزنید با این کار فایل .htaccess دوباره تولید می‌شود.

اگر این راه حل مشکل شما را حل نکرد ادامه این مقاله را بخوانید

عبور از محدودیت حافظه PHP

خطای داحلی سرور ممکن است به خاطر عبور از محدودیتی که برای حافظه در php در نظر گرفته شده است رخ دهد که برای رفع این مشکل فایل wp-config.php در شاخه اصلی وردپرس را ویراش کنید و خط پایین را تگ php اصلی اضافه کنید:

define(‘WP_MEMORY_LIMIT’, ’۶۴M’);

اگر که فقط هنگام دسترسی به پنل مدیریتی با این پیام مواجه می‌شوید راه دیگری وجود دارد که یک فایل متنی با نام php.ini تولید کنید و در آن بنویسید : memory=64MB و فایل را ذخیره و در پوشه wp-admin با استفاده از FTP ذخیره کنید.

خوب ممکن است که با این کار خطا دیگر نمایش داده نشود اما مشکل هنوز برطرف نشده است، مشکل از یک افزونه یا تابع پوسته که ضعیف کدنویسی شده است ممکن است رخ دهد که باید این پلاگین را پیدا و مشکل را برطرف کنید که این کار با دیدن log های هاست صورت می‌گیرد که برای دسترسی به این گزارش ها با ارائه دهنده هاست تماس بگیرید و مشکل را مطرح سازید.

مشکل با افزایش حافظه اگر برطرف نشد دو راه دیگر باقی می‌ماند که در ادامه بیان می‌شود.

غیرفعال سازی همه افزونه‌ها

اگر که هیچ یک از راهکارهای قبلی مشکل را برطرف نکرد این مشکل ممکن است به خاطر افزونه خاصی رخ داده باشد یا چند افزونه که در کنار هم ایجاد مشکل کرده‌اند خوب اول تمام پلاگین ها را باید غیر فعال کنید اما این کار باید بدون ورود به پنل مدیریتی صورت گیرد برای این کار دو راه داریم یکی اینکه از طریق FTP پوشه plugins را در پوشه wp-content تغییر نام دهید که افزونه ها از دسترس وردپرس خارج شود این کار را که بکنید تمام افزونه‌ها غیر فعال خواهد شد. خوب دیگر نمی‌توانید وارد پنل مدیریتی شوید با تغییر نام دوباره از نام جدید به plugins افزونه ها را برای وردپرس قابل دسترس کنید اما این بار افزونه ها همه غیر فعال اند خوب حالا یکی یکی افزونه ها را فعال کنید تا بفهمید که مشکل از کدام افزونه است. راه دیگر غیر فعال سازی همه افزونه ها استفاده از phpMyAdmin است اگر نمی‌دانید که چگونه به phpMyAdmin دسترسی داشته باشید از شیوه FTP استفاده کنید. خوب در پایگاه داده وردپرس به جدول wp_options رفته و نام تنظیمات active_plugins را بیابید و مقدارش را به

a:0:{}

تغییر دهید. خوب اگر که مشکل حل شد متوجه خواهید شد که یکی از افزونه ها باعث وقوع خطا شده است اما اگر هنوز هم مشکل دارید فایل های اصلی وردپرس را از یه فایل تازه نصب دوباره بر روی هاست آپلود کنید این کار هیچ کدام از اطلاعات شما را حذف نخواهد کرد ولی اگر یکی از فایل ها خراب شده باشد مشکل را برطرف خواهد کرد.

خوب امیدوارم تا اینجا مشکل حل شده باشد اگر که هنوز خطا پابرجاست با پشتیبانی هاستتان تماس بگیرید تا با بررسی logهای سرور علت مشکل را پیدا و برای برطرف کردن آن کمک کنند.

مطالب مشابه

قوانین ارسال دیدگاه در وردپرس سیتی

  • ارسال دیدگاه نامرتبط با هر پست مجاز نیست.
  • هرگونه فعالیت تبلیغاتی در بخش دیدگاه‌ها ممنوع است.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.
  • هرگونه بی‌احترامی به کاربران، مدیران یا اشخصا حقیقی و حقوقی دیگر ممنوع است.
  • زبان اصلی وردپرس سیتی فارسی است؛ لطفا در هنگام ارسال مطالب از زبان فارسی استفاده کنید.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

  1. سید علی خوشدل گفته؛
    ۱۲:۰۴ ۱۳۹۴/۰۴/۲۵

    سلام خسته نباشید
    یک سووال داشتم
    نمی دونم چرا دو روزه سایتم هی ارور
    خطا در برقراری ارتباط با پایگاه داده میاد و دو سه بار رفرش می کنم می ره و فقط این قضیه داخل wp-admin هست
    داخل سایت هم که یک پست رو باز می کنم قالب موبایل رو نشون می ده , نه قالب کامل رو مخصوص PC رو و بعد از ۲ – ۳ تا رفرش درست می شه
    ممنون می شم راهنمایی کنید
    روی IIS هست
    خودم هم راش انداختم
    هیچ مشکلی نداشت تازه اینطور شده

    • محسن بینا گفته؛
      ۱۲:۱۵ ۱۳۹۴/۰۴/۲۵

      سلام راستش این مورد ممکنه مربوط به هاستتون باشه که با وردپرس سازگاری نداشته باشه.من چنین چیزی تاحالا ندیدم.مورد اول که مربوط به پایگاه داده یا همون sql server هستش و کلا مربوط به پایگاه دادتونه.درمورد قالب موبایل و pc امکان داره دستگاه را درست دیتکت یا همون شناسایی نکرده که اینجوری میشه که اصولا چنین چیزیم غیرممکن هستش ولی من براتون چک میکنم ببینم مشکل از چیه
      باتشکر

  2. مجتبی گفته؛
    ۰۰:۱۵ ۱۳۹۳/۱۱/۰۳

    سلام
    من از روزی که سایتم رو ساختم و هر بار که می خوام توش پست بذارم گاهی پیام خطای دیتابیس رو میده اما با یک بار ریلود درست میشه و گاهی هم باید چندین بار صفحه رو ریلود کنم. من اکثر راه هایی که تو نت دیدم انجام دادم اما به نتیجه نرسیدم. فایل wp-confing.phpرو ویرایش کردم اطلاعات داخلش رو تصحیح کردم نشد حتی قبل اینکه افزونه ای روی سایتم نصب کنم اینجور می شد. نمی دونم باید چیکار کنم. این ارور دائمی نیست بلکه بعد هر بار ظاهر شدن با ریلود رست میشه اما خیلی آزار دهندست و ممکنه بازدید کنندگان به محض ورود با این ارور مواجه بشن و دیگه حتی صفحه رو ریلودم نکنن. بازدید سایتم به شدت کم میشه خواهشا منو راهنمایی کنید.

    • محسن بینا گفته؛
      ۰۰:۱۹ ۱۳۹۳/۱۱/۰۳

      سلام خسته نباشید.یکی از دلایل اصلی ارور خطای دیتابیس از طرف سرور هستش
      اگه هاستی که میگیرید سرورش و همون php my admin که توی سرور هستش و به صورت کلی سرور My SQL مشکل داشته باشه
      این ارور مشاهده میشه دلیلشم اینه که از طرف شرکت هاستینگ سرور down شده و یا مشکلی داشته باشه
      وگرنه نه وردپرس و نه فایلاش هیچ مشکلی ندارند برای تست هم میتونید نرم افزار Xamp نصب کنید و گزینه سرور MySQL را Start نکنید میبینید که خطای دیتابیس میده
      پس مشکل اصلی دیتابیس هاستی هستش که میگیرید باید از هاست های خیلی خوب استفاده کنید
      باتشکر

  3. وردپرس گفته؛
    ۰۹:۱۱ ۱۳۹۳/۰۶/۲۹

    سلام
    این مطلب عالی بود . دستتون درد نکنه

  4. ندا گفته؛
    ۲۰:۳۰ ۱۳۹۳/۰۶/۲۱

    سلام من داشتم لوگوی سایتو امتحان میکردم که یهو این پیغامو داد.۲ساعت پیشم ارتباط کلا قطع بود.ممکنه از چی بوده باشه؟
    پیغام :
    خطا در برقراری ارتباط با پایگاه داده
    این به این معناست که یا اطلاعات نام کاربری و رمز عبور در فایل wp-config.php نادرست است یا ما نمی‌توانیم با سرور پایگاه داده شما در localhost ارتباط برقرار کنیم. این می‌تواند به این معنا باشد که سرور پایگاه داده میزبان شما از کار افتاده است.


    آیا مطمئنید که نام کاربری و رمز صحیح را دارید؟

    آیا مطمئنید که نام میزبان را به درستی وارد کرده‌اید؟

    آیا مطمئنید که سرور پایگاه داده شما کار می‌کند؟
    اگر نسبت به معنای این پیام مطمئن نیستید احتمالا باید با میزبان خود تماس بگیرید.اگر هنوز به کمک احتیاج دارید همیشه می‌توانید انجمن‌های پشتیبانی وردپرس را ببینید.

    • محسن بینا گفته؛
      ۰۰:۴۶ ۱۳۹۳/۰۶/۲۲

      سلام خسته نباشید
      مشکل از هاستتون هستش و قسمت پایگاه داده هاستتون غیرفعال شده و این مشکل مربوط به هاستتون هستش
      بعد از مدتی خودش درست میشه ولی اگه درست نشد به مدیر هاستتون اطلاع بدید
      باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0