همین حالا علائم بیماری های قلبی را جدی بگیرید!

وقتی از علائم بیماری‌های قلبی حرف می‌­زنیم در واقع از مجموعه بیماری‌­هایی حرف می‌­زنیم که همگی به کارکرد بد قلب اشاره می­‌کنند.

همین حالا علائم بیماری های قلبی را جدی بگیرید!

علائم بیماری‌های قلبی در جهان واقعی با نشانه‌های بیماری قلبی در فیلم­‌های سینمایی و تلویزیونی فرق می‌­کنند! گاهی این علائم چنان خجالتی‌­اند که حتی به در قفسه سینه­‌تان نمی­‌کوبند تا به شما بگویند: سرورم! قلب­تان مشکل دارد! این مقاله درباره نشانه‌­ها است و این نشانه‌ها ممکن است بیماری قلبی باشد! پس با ما همراه باشید تا به یکی از شگفت ­انگیزترین اعضای بدن سر بزنیم. عضوی چنان شگفت ­انگیز که باید آن را مایستروی بدن نامید. رهبر کنسرتی که هر لحظه در بدن شما نواخته می‌­شود: کنسرت زندگی!

بیماری های قلبی

علائم بیماری های قلبی چه زمانی ظاهر می­ شوند؟

وقتی از علائم بیماری‌های قلبی حرف می‌­زنیم در واقع از مجموع‌ از بیماری­‌هایی حرف می‌­زنیم که همگی به کارکرد بد قلب، اشاره می‌­کنند. همه این بیماری‌­ها در یک چیز مشترک‌اند: بدون هیچ نشانه‌­ای شروع می‌شوند و به درون سامانه سلامتی بدن­تان می‌خزند. این به چه معنا است؟ به این معنا است که کنسرت بدن، برخلاف کنسرت­‌های زنده موسیقی، تا زمانی عالی است که در سکوت نواخته شود. نشانه­‌های بیماری هم ممکن است، از همین روش برای گمراه کردن سیستم هشدار بدن بهره ببرند و در سکوت رشد کنند. اما بیماری‌­ها به آستانه معینی که برسند، صدای­شان درمی‌­آید! این آستانه‌­های صدادار همان نشانه‌های بیماری قلبی‌­اند.

شما می‌توانید با مراجعه به مرکز تخصصی ایران قلب، از سلامت خودتان آگاه شوید.

امید به زندگی و نرخ مرگ و میر جهانی

اما از علائم بیماری‌های قلبی! جالب است بدانید که در یک مطالعه علمی مشخص شد که متوسط عمر انسان‌­ها در سال ۲۰۱۹ میلادی در مقایسه با سال ۲۰۰۰ میلادی شش سال بیشتر شده است. به این معنا که در یک بازه بیست ساله، متوسط عمر انسان از ۶۷ سال به ۷۳ سال افزایش یافته است. اما بخش بد این مطالعه در این یافته نهفته است که انسان‌­ها فقط پنج سال از این سال‌­های اضافی را در یک سلامتی نسبی به سر می‌­برند و بقیه سال‌­های اضافی را از بیماری رنج می‌­برند.

 سازمان بهداشت جهانی، بیماری­‌های قلبی را در صدر فهرست بیماری­‌های کشنده قرار می­‌دهد. طبق گفته متخصصان این سازمان، ۱۶% از مرگ و میرهای جهان، به خاطر ابتلاء به بیماری­‌های قلبی رخ می‌­دهند. در این مطالعه مشخص شد که تعداد نرخ مرگ و میر در جهان از یک میلیون نفر در سال ۲۰۰۰ به ۹ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است: یک تراژدی مسلم! برای اجتناب از این تراژدی باید چکار کنیم؟ به هارمونی بدن­تان گوش دهیم! از چه راهی؟ از طریق مایستروی مسلم بدن­: قلب!

تنگی نفس و فشار ناگهانی

تنگی نفس و فشار ناگهانی در سینه

وقتی از علائم بیماری‌های قلبی حرف می‌­زنیم از چه حرف می‌­زنیم؟ شاید کمتر کسی از ما بداند که این عضو ۱۲ تا ۱۳ سانتی‌­متری بدن به تنهایی ۷۶۰۰ لیتر خون را روزانه پمپاژ می­‌کند. به این معنا که دقیقه‌­ای ۵ تا ۳۰ لیتر (بسته به نوع فعالیت) را در شبکه رگ­‌های بدن که درست مثل شبکه مترو به همه جای بدن راه دارند، جا به جا می‌­کند. اگر بدانید که طول این شبکه رگ‌‌­های نادیدنی به ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر می­‌رسد، انگشت به دهان خواهید ماند. همه می‌­دانیم که قلب در سینه و میان شش‌­ها جا گرفته است! پس یکی از شناخته شده‌­ترین نشانه‌­های بیماری قلبی، درد سینه است.

چرا تنگی نفس یکی از علائم بیماری های قلبی است؟

این نشانه، از شایع‌­ترین علائم بیماری‌های قلبی است و معمولاً از یک انسداد شریانی یا یک حمله قلبی خبر می‌­دهد. اگر بخواهیم این نشانه را به احساسات جسمی ترجمه کنیم باید از وضعیت‌­هایی مانند فشار ناگهانی در سینه، نوعی سختی در نفس کشیدن یا دردی که مثل برق گرفتگی، ناگهان از یک نقطه به همه جای سینه منتقل می‌­شود، حرف بزنیم. البته هر کس آن را بسته به شدت و علت حمله، با استعاره‌­های متفاوتی بیان می‌­کند. تنگی نفس، ناشی از ناتوانی قلب در پمپاژ درست خون است. این ناتوانی به تراکم مایعات در شش­‌ها منجر می‌­شود. خون در شبکه رگ‌­هایی که آن را از شش­‌ها به قلب می­‌برند به درستی حرکت نمی‌­کند و به شش‌­ها بازمی‌­گردد. این وضعیت با خود، تنگی نفس و سرفه به همراه می‌­آورد.

بی­ نظمی در ضربان قلب

بی‌­نظمی در تپش قلب یکی دیگر از علائم بیماری‌های قلبی است. در این حالت، ضربان قلب، تند، محکم و بی‌­نظمند. این وضعیت زمانی پیش می‌­آید که توانمندی قلب در پمپاژ خون پایین می­‌آید و این مایستروی ۱۳ سانتی‌متری، در تنظیم ضرباهنگ کنسرت بدن، سردرگم می‌­ماند. وقتی این اتفاق می‌­افتد، شبکه عصبی قلب (قلب یک شبکه عصبی اختصاصی دارد که مرتباً به مغز گزارش می‌­دهد)، برای جبران این کمبود، به تعداد تپش‌های خود اضافه می‌­کند (عجولانه‌­تر می‌­تپد) و از آنجا که عجله کار شیطان است، رهبری کنسرت بدن هم به دست شیطان یا همان بیماری می‌­افتد.

شما می‌توانید با مراجعه به مرکز تخصصی ایران قلب، از سلامت خودتان آگاه شوید.

خستگی و خواب­ آلودگی از علائم بیماری های قلبی است!

خستگی و بی­‌حالی مزمن یکی دیگر از علائم بیماری‌های قلبی است. وقتی که خستگی، همه انگیزه‌های انسان را می‌­کشد و بی‌­حالانه، یک گوشه می‌نشیند و از انجام کارهای روزانه خود باز می‌­ماند، باید شک کند! به خصوص اگر بدون هیچ دلیلی، در طول روز، احساس خواب­آلودگی دست از سرش برندارد!

سرگیجه را جدی بگیرید!

سرگیجه را هم باید در فهرست علائم بیماری‌های قلبی جا داده و جدی گرفت. چون به سادگی ممکن است که به بی‌هوشی و اغما منتهی شود. اغما و مقدمه اولۀ آن یعنی سرگیجه، از خطرناک‌­ترین نشانه‌های بیماری قلبی به شمار می­‌روند.

نشانه های بیماری های قلبی یکی و دو تا نیست!

گفتیم که این نشانه‌ها ممکن است بیماری قلبی باشد؛ اما بیماری قلبی ممکن است با نشانه‌­های دیگری هم خودنمایی کند. مثلا بیماری Coronary artery disease یا بیماری سرخرگ کرونری که ما آن را با نام مشهورتر تصلب شرایین می‌­شناسیم، خود را با مورمور شدن و سردی بازوها و ساق‌­ها و تهوع، نشان می‌­دهد.

در بیماری‌­های مربوط به دریچه‌های قلب، ورم دست و پا و تپش بی‌­نظم قلب، زندگی را به کام انسان تلخ می‌­کند. البته ورم دست و پا و خستگی می‌­تواند نشانه بیماری قلبی دیگری مانند نارسایی قلب هم باشد. اگر ورم شکمی به ورم دست و پا اضافه شود و تپش قلب با صدایی ناموزون دیگری مثل بال بال زدن پرندگان همراه شود، باید نگران ماهیچه­‌های قلب شوید.

شما می‌توانید با مراجعه به مرکز تخصصی ایران قلب، از سلامت خودتان آگاه شوید.

علایم بیماری های قلبی در خانم­ ها

علایم بیماری های قلبی در خانم­ ها

فهرست علائم بیماری‌های قلبی در خانم‌­ها ممکن است طولانی‌­تر از فهرست نشانه­ بیماری‌های قلبی مردانه باشد. مثلا رنگ پریدگی غیر عادی در خانم‌­ها یا درد کمر و فک ممکن است از  نشانه‌های بیماری قلبی باشد. علاوه بر این اگر در وضعیت‌­های استراحت، عرق سردی بر تن خانم‌­ها بنشیند، باید گوشی را بردارند و به یک متخصص قلب زنگ بزنند. به همین دلیل بد نیست در کنار ده‌ها شماره­ای که از کلینیک‌­های زیبایی، در گوشی­شان سیو کرده‌اند یک جای کوچک هم به شماره متخصص قلب، اختصاص دهند! فراموش نکنیم که قلب، زیباترین عضو بدن ما است! زیرا ما دیگران را با قلب­مان دوست داریم نه با صورت­مان!

مطالب مشابه

قوانین ارسال دیدگاه در وردپرس سیتی

  • ارسال دیدگاه نامرتبط با هر پست مجاز نیست.
  • هرگونه فعالیت تبلیغاتی در بخش دیدگاه‌ها ممنوع است.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.
  • هرگونه بی‌احترامی به کاربران، مدیران یا اشخصا حقیقی و حقوقی دیگر ممنوع است.
  • زبان اصلی وردپرس سیتی فارسی است؛ لطفا در هنگام ارسال مطالب از زبان فارسی استفاده کنید.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0