دستور های کاربردی برای بهینه سازی فایل HTACCESS

دستور های کاربردی برای بهینه سازی فایل HTACCESS

دستور های کاربردی برای بهینه سازی فایل HTACCESS

دستور های کاربردی برای بهینه سازی فایل HTACCESS

سلام خسته نباشیند.امیدوارم که تعطیلات عیدی بهتون خوش گذشته باشه.این چند روزه مطالب کمتری انتشار دادیم تا همگی از تعطیلات به اندازه کافی استفاده برده باشند.خوب بعد از وقفه کوتاه مدت امروز درخدمت شما هستیم با مطلبی دیگر تحت عنوان دستور های کاربردی برای بهینه سازی فایل HTACCESS

مطالبی که میخام براتون قرار بدم از وب سایت ماندگار وب هستش که یکی از قدیمی ترین وب سایت های وردپرسی هست و مطالب خوب و مفیدی در این رابطه برای کاربران وردپرس قرار میده.در این مطلب سعی شده که تعداد ۵ مورد از دستور های کاربردی برای بهینه سازی فایل HTACCESS آموزش داده بشه.

فایل htaccess چیست؟

امروزه در اکثر سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس یک فایل در شاخه اصلی هاست به اسم htaccess هست. این فایل رو در حقیقت با نام distributed configuration files می شناسند و در واقع برای کنترل آپاچی هستند که روی یک شاخه و تمام زیر شاخه های آن عمل می کنه. این فایلها برای کارکرد در کنار فایلهای معمولی HTML یا PHP قرار میگیرن ، میشه گفت این فایل اسم نداره بلکه فقط از بخش پسوند تشکیل شده و به صورت .htaccess دیده میشه.

.htaccess یک فایل مخفی هست که می تونه در هر فولدری باشه و همانطور که ذکر شد عملیات های سرور مربوط به آن فولدر و زیر شاخه هایش رو تنظیم میکنه، مثلا میتوانید دسترسی یه سری فایل ها را محدود کنید تا از اون فایل ها محافظت بشه ، URL را تنظیم کنید یا مدریت فایلهای قابل کش و خصوصیات انها بپردازید و…

این فایل در سرور به صورت فایل مخفی هست و برای نمایش اون کافی هست مثلا در سی پنل ، هنگامی که بر file manager کلیک میکنید تیک گزینه show hide files را فعال کنید تا بعد از باز شدن پنجره مدیریت فایلها تمام فایل های مخفی قابل رویت باشن.

دستور های کاربردی برای بهینه سازی فایل HTACCESS

دستور های کاربردی برای بهینه سازی فایل HTACCESS

آموزش htaccess ، امنیت و مدیریت بهینه وردپرس با آن

تو این آموزش برای اینکه تنظیمات برای تمام فولدرهای بخش اصلی سایت اعمال بشه ،من از فایل htaccess موجود در فولدر public_html استفاده میکنم. حال اگه این فایل در پوشه public_html شما وجود نداشت کافی هست از منوی سی پنل گزینه newfile را رو انتخاب کنین و سپس .htaccess را وارد کنید ، باز تاکید میکنم این فایل نام نداره و نقطه را باید در ابتدای محل درج عنوان وارد کنید و سپس عبارت htaccess رو تایپ کنید.

اگه هم این فایل از قبل موجود بود بهتره یه کپی از اون رو به عنوان بک آپ ذخیره کنید. و در صورت وجود کد داخل اون بهتره در آخر خط یک بار اینتر رو بزنید و دستورات آموزش داده شده در اینجا رو بعد اون وارد کنید.( البته بعضی وقتها لازمه یه کد در ابتدای فایل قرار بگیره که به جاش توضیح میدم)

خوب حالا نوبت این میرسه بریم ببینیم چه کارهایی رو میشه با این فایل انجام داد:

۱) محافظت از خود فایل .htaccess :

برای جلوگیری از سرقت اطلاعات خود فایل htaccess کد زیر رو در ابتدای فایل htaccess  قرار بدین :

<files ".htaccess">
order allow,deny
deny from all
</files>

۲) جلوگیری از سرقت فایلهای و فولدرهای درون هاست :

بیشتر وقتها اطلاعاتی مثل فایل های شما که بر روی هاست قرار دارند و یا فایل هایی که به صورت zip شده در هاست خود ذخیره کرده اید به راحتی با مرور هاست شما توسط سایرین کشف و به سرقت میره برای جلوگیری از این امر کد زیر رو در انهای فایل htaccess  قرار بدین.

Options All -Indexes

۳) معرفی زبان پیشفرض (DefaultCharset) :

برای اینکه زبان پیشفرض استفاده شده رو به مرورگر ها بگین بیشتر وقتها اون رو در قسمت هدر کدهای سایت قرار میدین. با دستور کوتاه زیر به آپاچی میگیم که همیشه صفحات را با زبان خاصی ارسال کن. این عمل برای

# pass the default character set
AddDefaultCharset utf-8

۴) تعیین صفحات سفارشی برای صفحات خطا:

با دستور زیر می توانید صفحاتی رو که برای نمایش هنگام ایجاد خطا، طراحی و در پوشه error قرار دادین رو جایگزین صفحات خطای پیشفرض سرور کنید و خطای مورد نظر خودتون رو به کاربر نشون بدین. معرفی و تعیین صفحات خطا برای

ErrorDocument 401 /error/401.php
ErrorDocument 403 /error/403.php
ErrorDocument 404 /error/404.php
ErrorDocument 500 /error/500.php

چند خطای آپاچی برای نمونه :

  • خطای ۴۰۱ : دسترسی به آدرس وارد شده غیر مجاز است.
  • خطای ۴۰۳: دسترسی به این آدرس ممنوع می باشد.
  • خطای ۴۰۴:  آدرس مورد نظر یافت نشد.
  • خطای ۵۰۰:  خطای داخلی سرور بوجود آمده است.

۵) بن کردن اسپمر ها با .htaccess (محدودیت دسترسی از طریق آی پی) :

چون دیدگاه های اسپم واقعا روی اعصاب هستند و مخصوصا اگر سایتتان پیشرفت داشته باشه این دیدگاه ها به صورت وحشیانه هجوم میارند که ما کلا میخواهیم آی پی اون ها رو مسدود کنیم.

<Limit GET POST>
order allow,deny
deny from 200.49.176.139
allow from all
</Limit>

دستور “allow from all” یعنی همه آی پی ها بجز آی پی های مسدود شده دسترسی دارند. اگه بخوایم فقط به آی پی هاصی اجازه دسترس بدیم کافیه به این کدی به این شکل وارد کنید “allow from 188.50.38.143″  و به جای آی پی درج شده آی پی مورد نظر خودتون رو وارد کنید.

با دستور “deny from 200.49.176.139″ هم اجازه دسترسی این آی پی رو میگیرم که می تونید به هر تعداد که خواستین از اون زیر هم اضافه کنید. با این کد هم دیگه هیچ آی پی اجازه ورود نخواهد داشت حتی خود شما “deny from all”.

نکته : بعضی مواقق قرار دادن “<Limit GET POST>” و “</Limit>” در ابتدا و انتهای تعیین دسترسی ها مشکلاتی رو ایجاد میکنه که در این صورت اونها رو از ابتدا و انتهای کدها بردارین.

مطالب مشابه

قوانین ارسال دیدگاه در وردپرس سیتی

  • ارسال دیدگاه نامرتبط با هر پست مجاز نیست.
  • هرگونه فعالیت تبلیغاتی در بخش دیدگاه‌ها ممنوع است.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.
  • هرگونه بی‌احترامی به کاربران، مدیران یا اشخصا حقیقی و حقوقی دیگر ممنوع است.
  • زبان اصلی وردپرس سیتی فارسی است؛ لطفا در هنگام ارسال مطالب از زبان فارسی استفاده کنید.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

  1. آرمان گفته؛
    ۱۸:۱۷ ۱۳۹۴/۱۰/۰۴

    سلام
    این کدها رو قبل از # BEGIN WordPress
    یا بعد از # END WordPress
    یا بین این دو قرار بدیم؟

    • حامد شادمان گفته؛
      ۱۸:۵۹ ۱۳۹۴/۱۰/۰۴

      با سلام
      گفته شده توی توضیحات که بعضی هارو در ابتدا و بعضی هارو در ابتدا قرار بدین
      شاد باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0