Canonical چیست؛ ۴ روش اصولی برای اجرای تگ کنونیکال

Canonical چیست؛ ۴ روش اصولی برای اجرای تگ کنونیکال

Canonical چیست. یک پیوند متعارف (همچنین به نام تگ متعارف، URL متعارف یا متعارف URL نامیده می‌شود) در کد HTML یک صفحه وب برای نشان دادن منبع اصلی محتوا گنجانده شده است. این نشانه گذاری برای رفع مشکلات SEO با محتوای تکراری استفاده می‌شود که وقتی صفحات مختلف با URL های مختلف حاوی محتوای یکسان یا تقریباً یکسان هستند ایجاد می‌شود. مشکل محتوای تکراری می‌تواند به روش‌های مختلفی ایجاد شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت Canonical چیست و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

تگ Canonical چیست؟

تگ Canonical چیست؟

یک تگ متعارف یا Canonical که به آن rel canonical نیز گفته می‌شود، قطعه خاصی از کد HTML است که به موتور جستجو می‌گوید URL که روی آن قرار گرفته است، نسخه اصلی آن صفحه است. اگر یک وب سایت دارای چندین URL با محتوای یکسان یا مشابه باشد، این امر مفید است تا وب سایت با محتوای تکراری در موتورهای جستجو مواجه نشود.

در اصل، یک تگ متعارف به موتور جستجویی مانند گوگل، یاهو یا بینگ می‌گوید که باید کدام نسخه از یک صفحه وب را فهرست کند تا در نتایج جستجو ظاهر شود.

مشکل محتوای تکراری می‌تواند به روش‌های مختلفی ایجاد شود، اغلب بدون اطلاع مدیر وب‌سایت، از جمله زمانی که:

  • یک صفحه وب با یا بدون پیشوند www در URL آن قابل دسترسی است
  • یک صفحه وب از طریق پروتکل های “HTTP” و “HTTPS”  قابل دسترسی است
  • چندین نسخه از یک صفحه وب با استفاده از URL های مختلف وجود دارد (به عنوان مثال نسخه چاپی یا هنگام استفاده از دسته بندی های مرتب سازی و غیره)

برای اهداف سئو سایت، پیوند متعارف به گوگل و سایر موتورهای جستجو نشان می‌دهد که کدام URL با منبع اصلی محتوا مطابقت دارد و باید در نتایج جستجو نشان داده شود. به عنوان یک متا تگ به هر نسخه URL یک صفحه وب داده شده اضافه می‌شود و نشان دهنده URL متعارف است. توجه داشته باشید که در صورت استفاده نامناسب، گوگل می‌تواند آن را نادیده بگیرد.

در حالت ایده آل، هر صفحه از یک سایت باید حاوی یک پیوند متعارف باشد تا از خطر محتوای تکراری در آینده جلوگیری شود. به طور کلی، تگ های متعارف باید در کدگذاری <head>  یک صفحه وب گنجانده شوند. این کد نسبتا ساده است و چیزی شبیه به این است:

<link rel=“canonical” href=“https://example.com/sample/” />

این کد به موتورهای جستجو می‌گوید که پیوندی که بخشی از این تگ است، متعارف است، بنابراین کپی اصلی، و سپس URL را که نسخه متعارف می‌تواند در آن قرار گیرد، ارائه می‌کند.

تگ‌های Canonical برای سئو مهم هستند زیرا به جلوگیری از محتوای تکراری کمک می‌کنند، که می‌تواند مانعی برای رتبه‌بندی یک صفحه وب باشد. گوگل خزنده‌ها را به URL های مختلف می‌فرستد تا آنها را در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) رتبه بندی کند. هنگامی‌که محتوا در چندین صفحه وب متعلق به یک وب سایت مشابه یا تکراری است، گاها این خزنده‌ها می‌توانند محتوای اصلی را از دست بدهند.

نه تنها این، بلکه گاهی اوقات خزنده‌ها به تنهایی نمی‌توانند بین محتوای اصلی و محتوای تکراری تفاوت قائل شوند، بنابراین اگر به صورت متعارف برچسب گذاری نشده باشد، ممکن است صفحه تکراری را به جای صفحه اصلی فهرست بندی کنند.

در نهایت، خزنده های گوگل ممکن است زمان زیادی را صرف خزیدن در صفحات وب تکراری کنند و دیگر محتوای مهم وب سایت شما را که می‌تواند به رتبه بندی آن کمک کند، از دست بدهند.

خود گوگل ادعا می‌کند که صفحه متعارف به طور منظم خزیده می‌شود. به منظور کاهش بار خزیدن گوگل در سایت شما، موارد تکراری کمتر خزیده می‌شوند. بنابراین، برچسب گذاری یک صفحه به عنوان متعارف به ربات های گوگل کمک می‌کند تا صفحه شما را بخزند، که به نوبه خود به صفحه شما کمک می‌کند تا ایندکس شود و در SERP رتبه بالاتری کسب کند.

استفاده از تگ های متعارف یک راه خوب برای جلوگیری از متعارف سازی و سازماندهی صفحات وب خود به گونه ای است که به راحتی توسط ربات های گوگل قابل خزیدن باشد. به عنوان مثال، یک وب سایت تجارت الکترونیک ممکن است چندین صفحه وب کمی‌متفاوت برای مواردی از یک مدل داشته باشد که در اندازه‌ها یا رنگ های مختلف وجود دارند.

برای اینکه Google بتواند این محصول را به‌طور دقیق رتبه‌بندی کند، مفید است که به ربات‌هایی که در یک وب‌سایت خزنده می‌کنند، نشان دهیم که کدام نسخه از URL اصلی است تا وقتی در جستجو ظاهر شد، کاربران به صفحه صحیح هدایت شوند.

روش های اصولی اجرای تگ کنونیکال

۱- استفاده از پیوند مسیر واقعی

به گفته گوگل، بهترین و ایده آل ترین روش این است که از استفاده از مسیرهای واقعی با تگ rel=“canonical”  اجتناب کنید تا اطمینان حاصل شود که لینک توسط ربات‌ها به درستی خوانده می‌شود. بنابراین، لینک‌ها باید به شکل زیر باشند:

<link rel=“canonical” href=“https://example.com/sample/” />

یک پیوند مسیر واقعی به شکل زیر است:

<link rel=“canonical” href=”/sample/” />

بهترین روش استفاده از URL کامل است که در تگ‌های متعارف به عنوان «URLهای مطلق» نیز شناخته می‌شود. URL های مطلق همیشه باید شامل عناصر خاصی باشند، مانند:

  • نام دامنه کامل
  • https://
  • www.
  • سوند دامنه نظیر .com

وقتی تگ‌های متعارف از URLهای مطلق استفاده نمی‌کنند یا به جای آن از مسیرهای واقعی مانند مثال بالا استفاده نمی‌کنند، خطر نادیده گرفتن آن‌ها توسط Google وجود دارد.

۲- URL های متعارف خود مرجع

داشتن یک تگ متعارف که به URL فعلی اشاره می‌کند، اشکالی ندارد. اگر چندین نسخه تکراری از یک صفحه خاص وجود دارد، اشکالی ندارد که برچسب به صفحه URL متعارف در خود صفحه اشاره کند.

به عنوان مثال، اگر پیوند A اصلی است، و B و C تکراری هستند، اضافه کردن یک برچسب با اشاره به A در URL A قابل قبول است. این برچسب‌های خودارجاعی اجباری نیستند، اما توسط کارشناسان Google توصیه می‌شوند زیرا آنها را نشان می‌دهند که کدام URL باید ایندکس شود.

۳- همیشه از URL های کوتاه استفاده کنید

ممکن است عنوان‌ها تفاوت زیادی ایجاد نکند، اما هنگام خزیدن در صفحات وب، ربات‌ها ممکن است دو URL یکسان را با عنوان متفاوت به عنوان دو URL جداگانه یا تکراری اشتباه بگیرند. بنابراین، بهتر است برای جلوگیری از این مشکل احتمالی، از URL های کوتاه استفاده کنید.

۴- مطمئن شوید که از نسخه صحیح دامنه استفاده کنید

اگر وب‌سایت خود را به SSL تغییر داده‌اید و در حال حاضر در یک دامنه امن هستید، مطمئن شوید که این مورد در برچسب متعارف شما گنجانده شده است. در مقابل، برای وب‌سایت‌هایی که دامنه امنی ندارند، مطمئن شوید که آن را در یک برچسب وارد نکنید. هنگام ایجاد یک تگ متعارف، مطمئن شوید که از HTTPS یا HTTP در URL بسته به آنچه به وب سایت شما مرتبط است استفاده می‌کنید.

نتیجه گیری

ما امیدواریم که این راهنما به شما کمک کرده باشد که بفهمید کجا و چرا باید از تگ متعارف استفاده.کنید حتماً برچسب‌های متعارف خود را مرور کنید و ببینید کجا می‌توان پیشرفت‌هایی انجام داد تا به اطلاعات دلخواه شما توسط موتورهای جستجو توجه شود. مزیت تگ متعارف این است که می‌توان آن را مستقیماً به صفحه مورد نظر اضافه کرد. علاوه بر این، می‌توانید از این تگ بدون نیاز به تغییر مسیر به URL دیگر استفاده کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با متخصصین و کارشناسان وب رمز تماس حاص نمایید.

مطالب مشابه

قوانین ارسال دیدگاه در وردپرس سیتی

  • ارسال دیدگاه نامرتبط با هر پست مجاز نیست.
  • هرگونه فعالیت تبلیغاتی در بخش دیدگاه‌ها ممنوع است.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.
  • هرگونه بی‌احترامی به کاربران، مدیران یا اشخصا حقیقی و حقوقی دیگر ممنوع است.
  • زبان اصلی وردپرس سیتی فارسی است؛ لطفا در هنگام ارسال مطالب از زبان فارسی استفاده کنید.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0